Rabu, 20 Mei 2015

Doa Tun Dr hasmah Kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketika mengerjakan ibadah umrah minggu lalu, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali menceritakan sewaktu berada depan Kaabah, beliau mengambil kesempatan itu untuk berdoa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Doa Luarbiasa Tun Siti Hasmah Kepada PM Najib Ketika Di Mekah

Dengan nada sebak, Dr Siti Hasmah berkata, selain berdoa untuk rakyat, beliau turut berdoa supaya Najib "tidak buat sesuatu yang tidak baik terhadap Islam".

Bagaimanapun, isteri kepada Tun Dr Mahathir Mohamad itu tidak mengulas lanjut mengenai doanya itu.

"Saya fikir suami saya dan saya tak sampai (Mekah) tapi Alhamdulillah, Tuhan bagi masa, usia, kesihatan, dapat juga sampai.

"Saya berdoa depan Kaabah untuk keselamatan bagi semua. Saya sebagai ibu, saya juga doakan untuk Najib supaya dia jangan buat sesuatu yang tak baik bagi agama Islam," katanya sebak.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Sepetang Bersama Tun Dr Siti Hasmah sempena Hari Ibu anjuran Yayasan Generasi Muda di Kuala Lumpur yang lalu.

Sekalipun matanya kurang nampak, Dr Siti Hasmah berkata beliau bersyukur kerana tidak menyangka pada usia yang lanjut dapat bersama suaminya diberi peluang dan kesempatan mengerjakan umrah.

"Umur saya 88 tahun, suami 89 tahun. Tak sangka kami berdua boleh juga buat umrah. Tak sangka, sebab mata saya dah kurang nampak sebenarnya.

"Itu sebab saya hendak pergi ke Mekah, ke Masjidil Haram, nak tengok balik Kaabah dengan keadaan penglihatan yang makin kurang. Alhamdulillah saya dapat berbuat demikian," katanya.

Dalam sesi soal jawab pada majlis itu kemudiannya, Dr Siti Hasmah memberitahu hadirin bahawa beliau tidak menyangka akan berkahwin dengan seorang perdana menteri.

Beliau turut menceritakan, semasa Mahathir terlibat dalam dunia politik, ibu kepada tujuh orang anak itu tidak dibenarkan terlibat dalam politik dan hanya boleh menjadi ahli Umno.

"Saya bukan seorang ahli politik dan dia (Mahathir) pesan kalau nak jadi ahli Umno boleh tapi jangan pegang jawatan dan campur dalam politik sangat. Sebab saya seorang doktor pada masa itu.

"Saya tak ada merungut pada suami. Apa nak dirungutkan, saya tak tahu politik. Suami saya pula apa yang berlaku dalam politik atau kerajaan, masa balik rumah tak beritahu saya.

"Sampai dia nak berhenti kerja (sebagai perdana menteri) pun tak beritahu. Dia tak runding dengan saya, dia lebih pandai. Kadang-kadang geram juga," kata Dr Siti Hasmah menyebabkan hadirin ketawa.

Sebelum itu, pada majlis sama Dr Siti Hasmah yang mengenakan baju dan selendang berwarna merah jambu turut diminta oleh hadirin untuk menyanyikan lagu "Getaran Jiwa" yang dihasilkan oleh Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Tun Dr Siti Hasmah menyanyikan lagu tersebut sambil diiringi muzik kumpulan live band serta mendapat sorakan dari hadirin pada majlis itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan