Isnin, 20 Januari 2014

Rahsia Pemasaran Internet

-Awas, kebanyakan newbie akan jadi mangsa kepada Otai-Otai Internet!! Berikut adalah antara tips pemasaran internet yang seharusnya dijadikan panduan oleh para newbie.

1. Fokus

Kesilapan ramai usahawan yang baru hendak memulakan perniagaan internet ialah tidak focus kepada sesuatu perkara yang hendak dilakukan. Mereka menghabiskan masa denag melakukan kempen di media social dan dalam masa yang sama belajar membuat blog dan website. Silapnya, apabila mereka melayari internet, mereka akan terperangkap dengan promosi-promosi yang tiada kaitan dengan pelan asal perniagaan. Sememangnya tidak salah mencuba tetapi apabila melakukan terlalu banyak perkara dalam masa sama, ia akan mengelirukan anda sendiri.

2. Mencuba sebelum memperkenalkan kepada orang lain

Anda takkan mampu menerangkan kebaikan, keburukan mahupun fungsi sesuatu produk tanpa anda sendiri menggunakannya. Sebagai contoh, anda mempromosikan satu eBook, tapi anda tidak tahu apa kandungan eBook tersebut. Begitulah juga halnya apabila anda cuba menjual software. Saya sendiri pernah menggunakan satu software, dan vendor kepada software tersebut tidak membalas pertanyaan pertanyaan saya, akhirnya, kerugian berlaku.. bukan sahaja kepada pembeli tetapi juga kepada penjual. Penjual tersebut mungkin mendapat komen negative dalam forum.

3. Mengurus Aliran Tunai

Ramai usahawan yang terperangkap dalam perkara ini. Perniagaan internet samalah juga dengan perniagaan fizikal dimana kita mengurus berpelanjaan dan simpanan bagi sesuatu perniagaan. Dala perniagaan internet, kita juga terpaksa mengeluarkan berbagai kos seperti membayar penyedia autoresponder, membayar iklan, hosting, domain dan web designer.  Untuk mengurus aliran tunai dengan baik, kita perlu menetapkan had perbelanjaan yang mana kita mampu sahaja. Disamping itu, menambah kemahiran sendiri akan mengurangkan kos perbelanjaan.

4. Mengambil Tindakan Positif

Ramai Usahawan Internet yang kecundang ditengah jalan dan gagal mengambil tindakan positif dari kegagalan tersebut. Mereka kalah dalam pertarungan yang mudah!! Hakikatnya,  tindakan akan membolehkan anda mempelajari perkara baru dan juga menjadikan anda seorang pejuang yang tulen.

5. Pengikut

Dalam perniagaan internet anda perlu mempunyai ramai rakan yang akan menjadi bakal pembeli anda. Namun, anda harus menyedari bahawa rakan-rakan tadi bukanlah terdiri daripada bakal pembeli yang akan membeli produk anda secara terus. Ini boleh jadi sebagai rakan yang menjadi alat ‘viral’ bagi produk anda. Anda harus ada autoresponder untuk mencari rakan yang ramai. Disamping rakan anda juga perlu menjadi pengikut kepada otai-otai internet. Ia nya akan member peluang kepada anda belajar daripada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan